Dag 13 - 盆栽 - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Paul Hendriks - WaarBenJij.nu Dag 13 - 盆栽 - Reisverslag uit Matsumoto, Japan van Paul Hendriks - WaarBenJij.nu

Dag 13 - 盆栽

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

09 September 2013 | Japan, Matsumoto

Vandaag zijn we speciaal voor Tim zijn vader naar Obuse gegaan. Wat is er zo speciaal aan dit blijkbaar voor Japanners toeristentrekpleister dan? Een grote bonsai kwekerij! De eigenaar loopt er niet te koop mee maar stiekem begint dit toch wel bekent te raken.

Na in matsumoto op de sneltrein ipv de normale trein gestapt te hebben, in de trein een vervangend kaartje gekocht te moeten hebben (gewoon het verschil bijbetalen, niks geen boete (hemels dit systeem hehe) kwamen we in Nagano aan. Hier moesten we overstappen naar een lokale non-JR trein die ons naar Obuse bracht.

Daar aangekomen hebben we even aan de tourist information office mensen gevraagd waar we precies moesten zijn. Nadat ze dit heel netjes op een map hadden uitgestippeld (die we mee mochten nemen ^^) kwamen we bij de kwekerij aan. Het leek erop dat hij gesloten was maar als je brutaal gewoon de deurbel induwt doen er gewoon mensen de deur open ^^.

Er blijken 2 amerikanen daar stage te lopen. 1tje al voor 2.5 jaar en de andere loopt al maar liefst 6.5 jaar bonsai te leren daar.

De tuin is zeer indrukwekkend en mochten jullie er 1 willen dan kan dat. Het importeren kan alleen een jaartje of 2 a 3 duren i.v.m. quarantaine enzovoort werd ons uitgelegd (Michael iets voor erbij? :P).

Hierna zijn we nog naar het Hokusai museum ook in de stad geweest. De heer Hokusai was een van de bekendste ukiyo-e woodblock artisten gedurende de edo-periode. Zeer mooie prenten, etc. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden :(.

Daarna was het terug naar Matsumoto. We waren in de lokale trein tussen obuse en nagano nog even aangestaard door ongeveer 40 basisschoolleerlingen hehe. Blijkbaar was de school uit ^^. Ook weer een ervaring rijker. Op de terugweg hebben we deze keer wel de gewone "stop" trein van nagano naar Matsumoto genomen. Duurt 2x zo lang maar is ook 2x zo goedkoop (1100 yen ipv 2200+-).

Als avondeten hebben we de McDonalds van matsumoto uitgeprobeerd. We moesten toch een vergelijking hebben met Nederland. De bigmac menu is hier beter te nuttigen dan in Nederland. De grote friet is ook groot xD en de bigmac is minder vet. Helaas moet je niet vergeten om apart de frietsaus te bestellen/te vragen.

Daarna was het terug naar ons appartement om 5 minuten later Sjaak, Lisa en Lydia (de dames waren net aangekomen in Matsumoto) over de vloer te krijgen en daarna kwamen Tim en Megan ook aanhobbelen.

Zeer gezellig een kort avondje gebabbeld met z'n allen. Moeten we zeker vaker doen.

Hoop dat het met iedereen in NL ook goed gaat. Hier vermaak ik me nog steeds en ik moet zeggen Nederland zelf mis ik nog voor geen cent. Uiteraard m'n lief, familie, vrienden en kennissen mis ik wel, slijm slijm slijm.

Toedels!

Foto's: